fredag 27. august 2010

Formsvikt?

Da jeg omdefinerte meg selv fra "skøyteløper" til "syklist" i mars/april i år, så var det NM i juni jeg sikta mot. Det gikk over all forventning. Nå, 2 måneder etter min antatte formtopp, så venter jeg fortsatt på at formsvikten skal komme. Ikke det at jeg ønsker at den skal komme, men erfaringsmessig så burde den vært her.

Etter Tønsberg 4-dagers så var jeg redd den var kommet. Plussbank Cervelo kjørte meg helt i senk, jeg gikk tom på alle mulige måter, fikk mageproblemer og jeg var bleik. I Oslo GP hadde jeg ålreite bein, men sånne gateritt er ikke noen god formindikator. Grenland GP gikk tungt, jeg mangla overskudd. Jeg innstilte meg på dårligere tider. Men da jeg kom til Dølemo så viste det seg at formen ikke hadde svikta meg likevel. 1.01.48 er under gjeldende norgesrekord på 50km, men nå viste det seg i ettertid at løypa bare var 49,6. Ikke så viktig for meg, det viktige var å se at jeg kunne kjøre fort, og det syns jeg at jeg gjorde.

I helga kjørte jeg Festningsrittet i Kongsvinger/Charlottenberg-området, og jeg kan avsløre at det er en grunn til at dette rittet ikke er nevnt på bloggen ennå. For det gikk dritt. Høydepunktet var da pedalen fløy gjennom feltet ca 30km før mål på lørdagen. Lageret var gåent, og på en eller annen merkelig måte hadde den klart å skru seg ut. Vel, nå er rittet glemt, og jeg har nye pedaler, Speedplay for de som skulle være interessert.

Siden helga har jeg tatt det rolig for å komme meg før siste del av sesongen. Det er kanskje derfor formen fortsatt ikke hadde svikta når jeg sykla 2-mila på Gamle Mossevei i går. 24.08 var en overraskende god tid, faktisk 20 sekunder under gjeldende norgesrekord på denne distansen, og jeg skjønner ikke hvordan jeg fikk det til (se resultater i pdf her).

Nå har jeg selvfølgelig forsøkt å fylle på med trening gjennom sommeren, men jeg kan ikke se noen annen forklaring enn at det er grunnlaget mitt fra de siste 10-12 årene som tilnærmet heltids idrettsutøver jeg flyter på. Jeg takker og bukker, og selv om jeg forventer at formsvikten skal komme, skal gjøre det jeg kan for å holde den tilbake.

Jeg legger ved et bilde av mine flotte nye pedaler fra Speedplay:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar