onsdag 18. august 2010

Dølemo 5mila tempo

I går kjørte jeg 5mila tempo på Dølemo i nærheten av Arendal (vel tempoen gikk egentlig ikke på Dølemo men i Åmli). Årsaken til at jeg reiste helt hit er mange. For det første så synes jeg det arrangeres for få tempoer i Norge, og særlig på denne NM distansen. For det andre så hadde jeg hørt at dette skulle være en veldig fin og flat (og rask) løype. For det tredje så har min familie hytte i nærheten. Og for det fjerde så var det Dølemo IL ledet av Jon Skarli som arrangerte, en av skøytenorges aller fremste ildsjeler.

Så da var det bare for meg å trå til. Jeg var ikke proppfull av selvtillit etter en litt tung helg i Grenland Gp, men tempo er noe annet enn fellesstart. Så jeg bare forsøkte å finne rytmen og kose meg på sykkelen (jeg koser meg alltid på temposykkelen). Jeg kjører uten computer, så jeg visste ikke hvor fort det gikk før etter 15km, der jeg hadde ca 19min. Men siden jeg ikke har noe særlig forhold til 15km tider, så sa det meg ikke så mye. Først ved vending skjønte jeg at det gikk fort da jeg passerte på ca 31.50. Særlig de siste 10-12km før vending blåste det tidvis bra imot, så jeg visste det ville gå fortere tilbake. Jeg klokka meg selv til 11.44 på neste 10km, en god tid synes jeg. Bortimot 5km nærmere mål kom jeg tilbake til løypas eneste sving, og der gikk det noe tyngre. Vinden kom ikke rett bakfra lenger, og det gikk litt oppover (det føltes ihvertfall sånn). Så derfra var det bånn pinne og jobbing inn til mål, for jeg visste jeg ville komme i nærheten av 1.02. Fra start av var det overskya men opphold, etter hvert begynte det å småregne, men nå på slutten hølja det ned. Ikke lett å se noe gjennom visiret, men veien gikk jo stort sett rett fram.

Tida ble 1.01.48, en tid jeg er svært godt fornøyd med. Det er pers med god margin, løyperekord med enda litt større margin, og det er faktisk også 22 sekunder under gjeldene norgesrekord. For at det skal bli godkjent norgesrekord så er det en del kriterier som må oppfylles, som at løypa er kontrollmålt (hvis løypa f.eks er 300m for kort så er jeg bak Hushovd sin tid) og at det er nok dommere tilstede. De kriteriene er ikke oppfylt her, og det var jeg klar over. Jeg er uansett godt fornøyd med tida og formen, og synes ellers jeg hadde en fin kveld i godt selskap i Åmli!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar