tirsdag 28. september 2010

Rittrapport Falun Omnium

Sesongen for min del ble avslutta i Falun i Sverige hvor jeg var med på Sveriges første offisielle innendørs baneritt. Konkurransen var Omnium, den nye OL-øvelsen som introduseres i London i 2012, istedet for 4000m forfølgelse (huff og huff, hvorfor har de så dårlig tid i OL?). Omni betyr på latin noe som "alt", så dette er øvelsen for syklisten som kan alt. Sprint, utholdenhet, taktikk. Vi starta lørdag med flying lap, altså 1 runde så fort vi kunne med flyende start, fortsatte med Scratch, som er vanlig fellesstart over 75runder der førstemann over mål vinner, og avslutta lørdagen med 4000m forfølgelse, altså 4000m så fort en kan. Søndag var det poengløp over 100runder med spurt på hver 10.runde, der en i tillegg til poeng på spurtene kan ta poeng ved å ta igjen feltet med ei runde, 1000m med fast start, og 22r eliminasjonsløp, der bakerste mann blir tatt ut hver andre runde. På hver øvelse får vi like mange poeng som det plassifferet vi får på øvelsen, altså 1 for seier og 10 for 10.plass. Vinneren er den som får lavest poengsum. Les forøvrig mer om Omnium på Wikipedia.

200m gikk sånn middels, jeg ble nr 2 med 12,03, men følte sjøl jeg ikke traff i verken akselerasjon eller svinger (vel, det var andre som bomma mer enn meg, men likevel). Scratch gikk bra. Vi var ikke så mange, og nivået på konkurrentene var litt spredt, så feltet på 17 delte seg fort. Lå rolig bak de første 10-15 rundene og lot noen av de andre prøve seg, blant dem Niklas Åkvik fra Plussbank Cervelo. Vi var 3 stykker som kjørte ham inn, og da vi tok ham igjen klinte jeg til. Det føltes tungt der og da, men jeg fikk ei runde på forholdsvis kort tid. Derfra og inn var det bare å kontrollere de andre. Ikke det at det gikk lett, for da var det meg mot alle de andre, men det gikk. 4000m gikk også greit, 5.06 og ingen stor tid, men seier. Det var ganske tydelig at sammenlagseieren sto mellom Eerik Idarand fra Estland og meg, for han vant førte øvelse, og jeg de 2 neste. Eerik går også litt på skøyter faktisk, men er nok bedre på banesykkelen. Han var uten tvil raskeste mann i feltet, og den mest erfarne banerytteren.

På søndagens poengløp tok han første spurt, og la seg derette i ryggen min. Lurt, for da kunne han følge på når jeg prøvde å ta ei runde. Jeg prøvde flere ganger, tok noen poeng, men hadde vanskeligheter. Men det hadde han og, viste det seg, for midtveis klarte jeg å komme unna. Sammen med svenske Markus, noe som viste seg å være lurt siden jeg vant og Markus ble nr 2. Dermed fikk Eerik 3 poeng. På 1000m hadde de fleste tunge bein, og for den som har prøvd å sykle 1000m alt de kan, så kan jeg melde om at det er mye verre å sykle 1000m alt en kan når en ikke kan gire. Starten blir tung, midten blir for høy frekvens, og slutten er full av sure bein som ikke klarer å holde frekvensen. Men 1.14,06 holdt til seier foran Eerik. Jeg hadde derfor en godt utgangspunkt foran siste øvelse, men i eliminasjonsløp er det veldig lett å havne bakerst uten at en vet det. Eerik hadde et klart mål, og det var å ta ut meg. Allerede på den nøytrale runda sikta han seg inn mot meg som lå bakerst, og han presset meg oppover i banen og forsøkte å stenge meg fra å komme framover. Lurt. Jeg klarte heldigvis å komme meg fram, og fant etter hvert at det var lurest å bruke litt krefter på å ligge først og taue. Litt kaotisk ble det, men jeg klarte faktisk å vinne også denne øvelsen etter at Eerik gikk ut på siste eliminasjon (den meget sterke 55 årige Lasse Myrberg burde nok vært diska siden han kom forbi nedenfor den offisielle banen, men ting skjer fort også for dommerne i en sånn øvelse). Dermed gikk jeg av med seieren i mitt og Sveriges første omnium, og sesongens siste konkurranse. Det var jo bra!

Jeg anbefaler alle norske syklister å ta seg en tur til Falun og prøve ut banen, det er moro, og Björn Stenberg kommer til å ta dere meget godt imot. Denne omniumen innngår også i en større banceup, så det er muligheter til å prøve seg flere ganger i løpet av vinteren. Artig konkurranse er det, og god trening. Se informasjon på http://www.yaarena.se/

Nå tar jeg meg en pause fra trening noen uker. Kanskje det blir litt mosjonering, men ikke så mye som trim.

Ser fram til sykkel VM på TV. Er det noen som sender det live, forresten?

4 kommentarer:

  1. NRK1 sender VM. Fellesstarten går natt til søndag(norsk tid) 00:50 begynner sendingen på "krinken". Det blir en laaaang natt

    SvarSlett
  2. Takk. Jeg tåler noen lange netter når det er god underholdning. Tror jeg. Men tempoen er bare i opptak?

    SvarSlett
  3. Som skøyteinteressert finner jeg det svært artig at banesykkel har lagt ned sine gamle øvelser og erstattet dem med allround (etter pre-1929-metoden) for å være 'mer nyskapende'...

    Nok snark. Lykke til med karrieren videre. :)

    SvarSlett
  4. Ja det er rart spør du meg og. Allround er gøy, men vi fjerner vel ikke alle individuelle utholdenhetsdistanser fra OL programmet med det første, for å erstatte det med allround og fellesstarter? Håper ikke det.

    SvarSlett