onsdag 3. november 2010

Skøytesesongen er i gang

Var en tur i Stavanger i helga for å se og delta på sesongens andre norgescup på skøyter. Artig å være litt i skøytemiljøet igjen, prate med folk og se hvordan de ligger an nå før de viktige løpene starter. Og ikke minst se den nye hallen, Sørmarka Arena.

På starten av sesongen er alle litt usikre på hvor de står, for selv om en vet at en har gjort en god jobb gjennom hele sommeren og høsten, så er det ikke alltid så lett å få alle kreftene ned i isen og skape fart. De fleste har nok opplevd å gjøre kjempebra bevegelser på trening, for så å være tilbake til gamle synder når startskuddet går. Sånn er det, og særlig de første løpene. Nervene på disse løpene er også ofte større enn de viktige løpene seinere i sesongen, bare fordi en ikke er vant med å konkurrere. Noen takler disse løpene bra, andre ikke fullt så bra. Sånn er det, og jeg vil si at mange takla det bra.

Selv var det litt rart å stille til start så å si uforberedt. To økter, en på torsdag og en på fredag var det jeg hadde å slå i bordet med av skøytetrening siden mars. Fordelen er selvfølgelig at jeg ikke har noe press, og jeg trenger ikke å jobbe med vanskelige arbeidsoppgaver. Det er bare å skru på autopiloten og følge på. Og det viste seg at jeg fortsatt husket hvordan å gå på skøyter, og jeg synes 4.02 på 3000m var habilt treningsgrunnlaget tatt i betraktning. To uker etter sesongslutt må konklusjonen bli at jeg ikke er i dårlig nok form til å starte oppbygninga ennå.

Sørmarka Arena levde absolutt opp til forventningene. Det er akkurat sånne haller vi trenger for å utvikle skøytesporten videre. En flott brukshall som det er økonomisk mulig å bygge og drifte, og som kan tilby løperne topp isforhold til både trening og konkurranse. Blir spennende å se hva denne hallen vil gjøre for skøytesporten i både Stavanger og resten av Norge.

Gleder meg til NM enkeltdistanser på Hamar til helga. Følg løpet på nettsida, eller gjør som meg og ta deg en tur til Hamar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar