søndag 28. november 2010

NCF banesamling i Polen

Siden onsdag har jeg vært i Pruszkow i Polen, og jeg føler at jeg har vært med på noe stort. På flere måter.

Under NM på bane i år kom jeg i kontakt med Rolf Morgan Hansen, en tidligere banesyklist som nå sitter i baneutvalget i NCF. Han snakka da om at forbundet hadde planer om å lage en åpen banesamling til vinteren, der noen skulle få støtte av forbundet, mens alle andre baneinteresserte var velkomne til å delta, for egen regning. Jaja tenkte jeg, det finnes mange gode planer men det er ikke alltid penger til å gjennomføre dem. Siden både mine kamerater og jeg hadde stor interesse for banesykling kom vi godt overens med Rolf Morgan. Og vi hadde fått øynene åpne for BGZ Arena i Pruszkow utenfor Warszawa i Polen, banen som sto klar til VM på bane i 2009. Vi foreslo å legge samlinga dit, for det finnes mange billige flybilletter til Warzsawa, og banemannskapet på banen er veldig serviceinnstilte. Denne gangen viste det seg at det ble noe av planene til forbundet. Og da det ble sendt ut invitasjoner lot ikke påmeldingene vente på seg. Nå tror jeg vi er bortimot 90 syklister i alle aldre her, og det etter at det har blitt satt stopp. Jeg er med på en stor samling.

Det jeg også synes er stort er at NCF tar grep i denne grenen som nesten er død i Norge, og velger en strategi som jeg tror er ganske uvanlig. Jeg mener det er en genistrek å invitere alle interesserte til å komme, og ikke bare noen få utvalgte, slik forbund ofte gjør. Jeg tror dette er den beste måten å få opp interessen for denne fantastiske grenen på. Og etter dette eksperimentet av en samling kan en ikke konkludere med annet enn at interessen er stor! En stor takk til forbundet for alle ressursene de har bidratt med (penger, organisering og trenere).

Hva som kommer ut av denne samlinga vil jo tida vise. Jeg er ganske sikker på at alle har hatt det gøy på banen. Og det er viktig. Jeg tror også mange har lært noe om sykling her nede, og reiser hjem med bedre kontroll over sykkelen enn når vi kom, ferdigheter vi kan ta med oss på landeveien. De fleste har nok også blitt slitne, som forhåpentligvis vil gjøre oss sterkere. Men jeg tror også mange har fått lyst til å kjøre mer på bane, og at vi vil se flere nordmenn konkurrere på baner ute i verden. Forhåpentligvis på alle nivåer, for jeg er sikker på at vi har talenter nok til å hevde oss internasjonalt. Det er jeg sikker på at både presidenten og sportssjefen også har sett mens de var her nede.

Men skal vi hevde oss over tid må vi ha baner hjemme i Norge. Med en sykkelsport i medvind og en gryende interesse for banesykling så må vel det la seg ordne? Jeg tror det.

BGZ Arena
BGZ Arena sett fra hotellvinduet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar